Przejdź do treści
PLCF Piotr Łagowski
  • O nas
  • Usługi
  • Nasz zespół
  • Nasi klienci
  • Case Studies
  • Artykuły
  • Kontakt
PLCF Piotr Łagowski

Doradca transakcyjny czy strategiczny?

Polski przedsiębiorca chcący dokonać sprzedaży swojej firmy czy też zakupu innego przedsiębiorstwa posiada szereg możliwości pozyskania profesjonalnych usług doradczych. Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm doradczych o różnorodnych profilach działalności. Problem z wyborem polega nie tyle na braku potencjalnych doradców, lecz raczej na ich różnorodnym charakterze i różnych kwalifikacjach. Jak wybrać firmę doradczą odpowiednią dla naszej firmy? Czy powinna to być firma wykonująca wyłącznie usługi doradztwa transakcyjnego czy potrzebujemy kogoś, kto świadczy również szerzej rozumiane doradztwo strategiczne?  W niniejszym artykule chciałem przybliżyć Państwu tą tematykę.

Doświadczone przedsiębiorstwa i korporacje

Jako, że trzeba brać przykład z najlepszych, to na początku warto prześledzić w jaki sposób z doradców korzystają doświadczeni inwestorzy i duże korporacje.

Z racji tego, że fuzje i przejęcia nie są dla nich nowością, firmy duże i doświadczone mają wypracowane metody zarządzania tego typu projektami. Przy ocenie biznesowej planowanego przedsięwzięcia z reguły opierają się na zespołach projektowych tworzonych z udziałem swoich pracowników. Zdarza się, że korporacje zatrudniają własnych specjalistów do oceny i zarządzania projektami fuzji i przejęć (są to najczęściej osoby pełniące funkcję dyrektorów ds. rozwoju lub ds. strategii).

Oczywiście duże firmy również korzystają z doradców, ale z reguły potrzebują ich wyłącznie do realizacji konkretnych specjalistycznych zadań. Doradcom tym zlecane są takie prace jak efektywne przeprowadzenie procesu due dilligence czy też sprawne przeprowadzenie procesu negocjacyjnego. W odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez duże korporacje powstały firmy świadczące doradztwo transakcyjne. Rolą takiego doradcy z reguły nie jest doradzanie przy strategicznych i biznesowych aspektach planowanego projektu, lecz sprawne jego przeprowadzenie od strony technicznej. Tego rodzaju firm na polskim rynku jest wiele- począwszy od dużych międzynarodowych firm sieciowych, po małe wyspecjalizowane butiki inwestycyjne oraz firmy obsługujące rynek giełdowy.

Przedsiębiorstwa bez doświadczeń w projektach M&A

W przypadku firm nie mających doświadczeń w projektach fuzji i przejęć wybór odpowiedniego doradcy jest kwestią znacznie trudniejszą.

Z jednej strony firmy nie będące korporacjami również potrzebują doradcy, który pomoże im sprawnie przeprowadzić cały proces od strony czysto transakcyjnej. Z drugiej jednak strony równie istotnym (a może nawet najważniejszym) zadaniem takiego eksperta powinna być pomoc w udzieleniu odpowiedzi na pytania strategiczne i biznesowe związane z realizowanym projektem. Co chcemy uzyskać przejmując daną firmę? Jaki wpływ będzie miało to przejęcie na naszą własną organizację?  W jaki sposób zintegrować przejmowaną organizację aby w pełni wykorzystać efekty synergii? To są najważniejsze pytania, na które trzeba sobie udzielić odpowiedzi w ramach rozważania sensu ekonomicznego projektu fuzji czy przejęcia.

Oczywiście żaden doradca samodzielnie na te pytania nie odpowie. Musimy się liczyć z koniecznością zaangażowania w projekt własnych pracowników dysponujących najlepszą wiedzą na temat prowadzonego przez nas biznesu. Kluczem do sukcesu jest wybór takiego doradcy strategicznego, który pomoże nam w odpowiednim zarządzaniu zarówno częścią transakcyjną projektu przejęcia, jak też jego częścią biznesową.

Doradca transakcyjny czy strategiczny: Podsumowanie

Doradztwo transakcyjne jest wysoce wyspecjalizowaną usługą, która ma na celu sprawne przeprowadzenie projektu typu M&A. Firmy doświadczone i korporacje wiedzą jak z tego rodzaju usług optymalnie korzystać. W przypadku firm nie mających doświadczeń w tematyce fuzji i przejęć warto a właściwie należy rozważyć zwrócenie się o pomoc do takiego doradcy, który posiada również doświadczenia biznesowe i jest w stanie odpowiednio zarządzać całym projektem – zarówno od strony czysto transakcyjnej, jak też strategicznej.

Więcej o roli doradcy można znaleźć w naszych artykułach o procesie zakupu przedsiębiorstwa oraz o tym, jak sprzedać własną firmę.

Nawigacja wpisu

Poprzedni Poprzedni
Pięć rzeczy, o których powinieneś wiedzieć kupując firmę w Polsce
NastępnyKontynuuj
Ile jest warta moja firma?

+48 223 797 241

info@plcf.pl

Mapa strony

Polityka prywatności

© 2025 PLCF.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Przewiń na górę
  • O nas
  • Usługi
  • Nasz zespół
  • Nasi klienci
  • Case Studies
  • Artykuły
  • Kontakt
PLCF Piotr Łagowski
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Administratorem Państwa danych osobowych jest PLCF Piotr Łagowski Doradztwo Gospodarcze z siedzibą w Warszawie przy ul. Cegłowskiej 12/1 („PLCF”). Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu nawiązania lub zachowania relacji biznesowych pomiędzy Państwem a PLCF oraz w celu marketingu bezpośredniego naszych usług.

Podstawą prawną przetwarzania Państwa danych osobowych, jest artykuł 6 ust. 1 lit. a) lub b) lub f) Rozporządzenia RODO. Prawnie uzasadnionym interesem realizowanym przez administratora jest nawiązanie lub utrzymanie z Państwem relacji biznesowych oraz marketing bezpośredni usług PLCF.

Przetwarzane kategorie Państwa danych osobowych to dane osobowe, które pochodzą bezpośrednio od Państwa, zostały przekazane w Państwa imieniu lub dane, które zostały zebrane ze źródeł publicznie dostępnych, w szczególności: imię i nazwisko, adres e-mail, telefon, adres służbowy.

Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin naszej strony internetowej, takich jak wyświetlane podstrony czy czas spędzony na stronie. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google dotyczące usługi Google Analytics. Informacje uzyskane przy użyciu tego narzędzia nie są udostępniane innym podmiotom i służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. W ramach ustawień plików cookies można zadecydować, czy wyraża się zgodę na zbieranie takich danych.

Korzystamy z narzędzia Google Ads w celu prowadzenia kampanii marketingowych. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google dotyczące usługi Google Ads. Informacje uzyskane przy użyciu tego narzędzia nie są udostępniane innym podmiotom i służą jedynie do celów marketingowych. W ramach ustawień plików cookies można zadecydować, czy wyraża się zgodę na zbieranie takich danych.

Odbiorcą Państwa danych osobowych są pracownicy i współpracownicy PLCF.

Państwa dane osobowe przechowywane i przetwarzane będą do czasu zgłoszenia przez Państwa żądania ich usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także żądania ich przeniesienia.

Mają Państwo prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub mają Państwo prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.

W przypadku wyrażenia przez Państwa zgody na przetwarzanie danych osobowych, mają Państwo prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania.

Mają Państwo prawo wnieść skargę do organu nadzorczego w zakresie przetwarzania danych osobowych.

Kontakt do inspektora danych osobowych: rodo@plcf.pl

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Tag Manager, Google Analytics oraz Google Ads do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!